Nyheter

Apollo: Da energi ble den usynlige hovedpersonen

Foto Nasa: Astronauten Neil Armstrong tok dette bildet av kollega Buzz Aldrin på Månen.

Foto Nasa: Astronauten Neil Armstrong tok dette bildet av kollega Buzz Aldrin på Månen.

Kan vi lære av den utrolige bragden å sende mennesker til Månen? Ja, og nøkkelen er energi. Apollo 11 ble ofte fortalt som en historie om raketter, modige astronauter og datamaskiner svakere enn dagens mobiltelefoner. Men under overflaten ligger den egentlige lederen: energiarkitektur, hvordan man skaffer, lagrer, fordeler og kvitter seg med energi og varme, fra oppskyting i Florida til landing i Mare Tranquillitatis på Månen og trygg retur til Jorden.

Et presist historisk øyeblikk
Den 20. juli 1969 landet Neil Armstrong og Buzz Aldrin i månelandingsfartøyet Eagle. Armstrong satte foten på Månens overflate 21. juli 1969, tett fulgt av Aldrin. Michael Collins gikk ikke glipp av øyeblikket, han holdt kurs og systemer i orden i kommandoseksjonen Columbia i månebane. Etter overflatesekvensen skjøt Eagles oppstigningstrinn opp fra Månen, møtte og dokket med Columbia i månebane 21. juli, og mannskapet returnerte samlet til Jorden. Selve «månevandringen» var kort, men ikonisk: ca. 2 timer og 31 minutter.

Planlegging som energibudsjett
Apollo ble i praksis et flertrinns energiregnskap:

  • Delta-v-kjeden (jordbane → translunar innsetting → månebane → ned/opp → hjem) krevde presise marginer. Feil i ett ledd kunne velte hele oppdraget.
  • Valget av Lunar Orbit Rendezvous (LOR) var et briljant energivalg: Bare det som måtte til overflaten gikk ned; resten ventet i bane. Slik sparte man masse og drivstoff , og kjøpte seg sikkerhet.

Apollo 11 ved oppskytningen med en Saturn 5 bærerakett 16. juli 1969. Foto:NASA
Apollo 11 ved oppskytningen med en Saturn 5 bærerakett 16. juli 1969. Foto:NASA


Saturn V: Energi i råformat
Saturn V var en energimaskin forkledd som rakett. Det er kanskje den største rakett som USA har bygget. Høyden var 110,6 meter og diameteren 10,1 meter. Vekten var hele 3 038 tonn med en payload eller kapasitet på 118 tonn.

Første trinn brukte kerosin (flytende rakettdrivstoff), de øvre trinnene flytende hydrogen og oksygen. Strategien var enkel og effektiv: levere enorm energi tidlig, slik at resten av ferden kunne handle om finstyring, presisjon og marginer. All nyttelast, redundans og vitenskap ble vurdert mot ett premiss: Får vi nok energi ut av atmosfæren?

Strøm om bord: brenselceller og batterier
I rommet blir energiflyten mer krevende.

  • Kommandoseksjonen (CSM) brukte brennstoffceller (hydrogen + oksygen) som ga elektrisitet og samtidig produserte vann livsnødvendig og nyttig i termisk styring.
  • Månelandingsfartøyet (LM) benyttet sølv–sinkbatterier,  enkle, lette og svært forutsigbare for korte, intense operasjoner på overflaten.
  • Astronautenes Portable Life Support System (romdraktens ryggsekk) var et miniatyrkraftverk: batterier, oksygen, vifter og en vannfordamper som kvittet seg med overskuddsvarme, og under månevandringen så talte hvert sekund i energiforbruk.


Varmen – det glemte energiproblemet
I vakuum finnes ingen luft til å lede vekk varme. Overskuddsvarme må stråles ut.

  • Apollo benyttet den berømte «barbecue roll», et sakte rullende romfartøy som jevnet ut soloppvarming og hindret at én side ble for varm eller for kald.
  • Termisk kontroll var en integrert del av energiarkitekturen: holde elektronikk og batterier innenfor trange temperaturvinduer uten å tømme strømreserven.


Navigasjon med energimarginer
Apollo fløy innledningsvis på fri-returbaner: Skulle en motor svikte, ville tyngdekraften slynge fartøyet tilbake mot Jorden. Dette var energibevisst risikostyring, man betalte litt i banedesign for betydelig sikkerhet. Hver Mid-Course Correction var en øvelse i millisekunders motortid og centilitere drivstoff.

«Siste mil» på Månen: minimalisme under press
På overflaten var energi hard valuta. Hvert minutt, hver prøvepose og hver samtidig last (kommunikasjon, kamera, pumper, måleinstrumenter) måtte veies mot strøm, kjøling og batterikapasitet. Operasjonsplanene var ekstremt detaljerte for å unngå energibelastningstopper og varmeopphopning.

Hvor mye energi var igjen ved landing, og hva krevdes for oppstigning?
Ved touchdown hadde Eagle en liten, men tilstrekkelig drivmiddelmarg, i sanntid anslått til rundt 25 sekunders hover-margin, etteranalysert til nærmere 45 sekunder. Det holdt, men bare fordi bruk og last ble styrt med militær presisjon.

Oppstigningen fra Månen ble gjort av oppstigningstrinnet med Ascent Propulsion System (APS), en hypergolsk motor (Aerozine-50 og nitrogentetroksid) som tenner spontant ved kontakt mellom drivmidlene. Det reduserte kompleksitet og feilpunkter og leverte nødvendig delta-v for å nå månebane og rendezvous med Columbia. Robusthet og enkelhet var designet inn nettopp fordi man ikke kan sende en servicetekniker til Månen.

Hva kan vi lære – også på Jorden?
Apollo var ikke bare en ingeniørbragd; det var en energistyringsbragd. Tre prinsipper står igjen som umiddelbart overførbare:

1. Systemtenkning: Fra rakett til ryggsekk, alt inngår i samme energibudsjett. Beslutninger ett sted får konsekvenser overalt.

2. Modularitet og redundans: Brennstoffceller + batterier + termikk ga fleksibilitet når det uventede skjedde.

3. Operasjonell disiplin: Prosedyre er produktet. Energi spares i like stor grad gjennom planlegging og operasjon som gjennom maskinvare.

Har du spørsmål om artikkelen?

Nils Haga

ESA Space Solutions-ambassadør i Norge

Vis profil