Med tilsammen 2,8 millioner i pre-såkornmidler fra Innovasjon Norge og private investorer tilknyttet Angel Challenge-nettverket, har Vio Media lansert en helt ny plattform for magasiner. – Målet er å bli et Netflix for magasinjournalistikk, sier daglig leder Agnes Dyvik (25), en av gründerne bak Vio Media.
Sammen med fire medstudenter på NTNUs entreprenørskole, startet hun Vio Media som studentbedrift for to år siden. I dag er plattformen Vio, lansert med 40 magasiner og 1300 brukere. Abonnentene får tilgang til artikler fra alle magasinene i en og samme løsning, til én fast månedspris. Gjennom et rent visuelt uttrykk, tilrettelegger Vio for presentasjon av artikler på en tiltalende og brukervennlig måte. Alt innhold tilpasses lesernes interesser og lesemønstre.
Først ut i Norden
– Vio er faktisk Nordens første plattform i sitt slag, forteller Agnes Dyvik. – Lykkes vi på det norske markedet nå, kan det bli lansering i flere nordiske land allerede innen utgangen av året. Vi har mange idéer og store vyer for selskapet, men først skal vi fokusere på rekruttering, utvikling og testing for å lage den beste, skalerbare plattformen.
Inkubator med eksperthjelp og nettverk
At Vio ble tatt opp i inkubatoren til Kjeller Innovasjon, har vært til stor hjelp for selskapet. – Som ferske gründere støter vi ofte på utfordringer som vi ikke har svar på. Det å få være en del av inkubatoren hos Kjeller Innovasjon, med tilgang til eksperter og nettverk, er derfor veldig verdifullt. Det hjelper oss å bygge og skalere selskapet, hente investorer og ikke minst sette oss i kontakt med de rette menneskene, avslutter Dyvik.
Tre av Vio-gründerne Agnes Dyvik (fra venstre), André Wærness-Vold og Mari Hæreid. Foto: Gorm K. Gaare
Vio Media har allerede gjort seg bemerket og høstet god omtale fra blant andre: